Sporten om af te vallen!

Als je wil afvallen, dan is het aanpassen van je eetpatroon de eerste én belangrijkste stap. Aanpassen betekent: gezonder eten en minder eten. Daarnaast is bewegen goed voor je gezondheid en het helpt bij het afvallen. Maar als je hetzelfde blijft eten, zal je op de weegschaal minder snel resultaat zien. Het gaat dus om de combinatie.

Beweging en sport helpt je gewicht op peill te houden en is goed voor je hart- en bloedvaten, botten en hersenen. Regelmatig bewegen verkleint het risico op tal van chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, botontkalking en depressie. Werken aan een goede conditie is dus zeker de moeite waard.

Afvallen door beweging en sport?

Afvallen is in theorie simpel; je valt af als je meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt uit eten en drinken. Daarvoor zal je langere tijd gezonder en minder moeten en eten en meer moeten bewegen en sporten. Gezond afvallen gaat geleidelijk. Bezoek onze website over overgewicht voor praktische tips over afvallen.

Wil je afvallen, dan is het belangrijk elke dag te bewegen. Het advies: elke dag in elk geval 60 minuten matig intensieve beweging. Je beweegt matig intensief als je hartslag en ademhaling iets omhoog gaan, bijvoorbeeld door stevig door te wandelen, iets harder op de pedalen van je fiets te trappen of eens flink achter de hond aan te rennen. Verder helpt 3 keer in de week ten minste 20 minuten intensief bewegen met bijvoorbeeld sport om je hart en bloedvaten in goede conditie te houden. Hoe intensiever je beweegt, hoe meer energie je verbrandt.

Afvallen met beweging: wat is het meest effectief?

Het is het belangrijkste dat je iets kiest wat bij je past: een sport of activiteit die je leuk vindt en die je gedurende een lange tijd kan inpassen in je leven. Bekijk onze tips om te zorgen dat je sporten beweging met plezier doet. Want alleen dan zal je het bewegen en sporten volhouden en dus ook op je gewicht (blijvend) resultaat boeken.

Wat betreft sport kun je kiezen voor een krachtsport, duursport, teamsport of een combinatie daarvan. Met krachtsport verbeter je voornamelijk je lichaamssamenstelling: minder vet en meer spieren. Het kan zijn dat je wel vetmassa verliest, maar dat je je inspanningen niet direct terugziet op de weegschaal, omdat extra spieren ook extra gewicht betekenen. Krachtsport leidt wel tot een strakker figuur en je kunt het bereikte gewicht beter vasthouden.

Met duursport verbrand je in het algemeen veel energie, meer dan met krachttraining. Dat komt omdat je met duursport je over een langere tijd inspant. Dat helpt goed bij het afvallen. Een teamsport kan gezellig zijn en je kunt elkaar stimuleren. Hierdoor houd je het waarschijnlijk makkelijker vol.

Kortom, juist ook de combinatie van kracht, uithoudingsvermogen en een sociaal aspect kan bijdragen aan het verliezen van gewicht. Maar grote effecten bereik je alleen als je daarnaast gezond eet.